Å-fiske gånger-2(08-05-18 tom 05-19)

Averkade 2 st åar!

Jag började jiggfisket i en å som brukar kunna vara bra.


Men efter att ha nötit med div olika jiggar där, några timmar & inte haft så mycket som ett napp eller hugg.
-Så var ja rejält trött mackorna var slut likaså kaffet!
-Men som den sanna fiskenörd jag är *S*
-Beslöt ja mig att prova fisket i en å till hehe...
Gick segt att plocka ihop fiskegrejorna tröttare kan ingen vara tralalalalala "asg"
Men trötthet har aldrig hindrat mig från långa långa fiskepass..

Tidigt på morgonen ankom ja till den andra ån!

Vädret var inget vidare isande kyla nån eller några minus!
Hm snacka om att vädret kan skifta rejält trots att det är i mitten av maj!!
Nog om det började nöta med jiggen & det dröjde inte så länge innan aborre nr 1 lämnade åns
forsande/porlande vatten!


Ingen stor aborre(7,5hg)
Efter lite mera nötande med jiggen aborre nr 2.

Mindre än den föregående(5hg)

Fortsatte mitt idoga nötande med jiggen & bommade några aborrar samt hade några smådarrningar i linan.

Slände ut jiggen igen den hann knappt landa i vattnet innan det blev ett rejält hugg.
Lyfte spöt & sträckte på flätlinan "smack" fast fisk,spöt stod i en härlig båge.
-Kändes att det va nåt större på g ,var till nästan 100% säker att det va en fetaborre modell grövre kaliber.
Fisken rusade & krumbuktade sig,den verkade inte vilja lämna sig rätta element. *S*
Efter nåra rejäla rusningar,började ja få in fisken till å-kanten!
Pumpade in ett fåtal meter lina till & såg att det va som ja misstänkt en rejäl fetaborre!!
Eftersom ja bara hade min lilla håv med korta skaftet på.
-Så fick ja lägga mig raklång på marken för att med vissa svårigheter lyckas nå aborren & kunna håva den.

Ja vägde med godkännd våg & fotograferade den,sen fick den återgå till ån(C&R)
1,7kg & nytt pb



Mitt tidigare pb på aborre var 1,5kg mao bara en ökning med 2hg!!
Men ändå skönt att närma sig 2kg-s strecket!!
Forsatte att nöta med jiggen & tappade 1-par skapliga mataborrar!
-Sen rätt som det var fick ja ett rejält tillslag på jiggen spöt böjde sig i en kraftig båge.
Tyvärr lossnade fisken efter att ja pumpat/drillat den en kort stund!
Om det va en aborre,vilket är troligt.
-Så måste den ha varit minst lika stor eller större än den på 1,7kg!
Tyvärr blev det inga mera aborrar denna gången men ja är nöjd ändå!!

Hm när ja åkte hem förstod ja varför det va så kylslaget!!
Is på bilrutorna brrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!

Kommentarer
Postat av: kapt'n

Kjempe grattis Gösen/David till ditt PB, grym nacke på firren.....ha det gött, så syns vi snart och då höjer vi PB't igen......

2008-05-20 @ 14:38:08
URL: http://www.kaptenrodskagg.se
Postat av: CeDe

Grattis till en mäkta stor och fin borre....

2008-05-20 @ 21:13:31
URL: http://teamglory.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0